Vakdidactiek kunstzinnige oriëntatie: bronnen voor docenten, studenten en opleiders gericht op zowel leren kunst analyseren; kunst- en cultuurgeschiedenis leren en leren over vakdidactiek van de kunst.
KUNST ANALYSEREN Goed leren kijken naar beeldende kunst, leren kijken en luisteren naar film, dans en theater en leren luisteren naar muziek noemen we kunst analyseren. Voor docenten hebben we daarom een aantal documenten die hen kunnen helpen bij hun eigen kunst analyse vaardigheden.
- Kunstanalyse schema voor docenten Dit schema laat de aspecten van de vormgeving zien die per kunstdiscipline verschillend zijn. In de eerste kolom staan vaardigheden die van eenvoudig naar complex geordend zijn, volgens de niveaus van de herziene taxonomie voor de leerdoelen van Herziene taxonomie van Bloom cognitief.
- Wilt u graag de achtergrond van de begrippen uit het kunstanalyse schema begrijpen, dan kunt u deze ILO UVA kunst analyse begrippenlijst versie docenten PO erbij gebruiken.
- MUZIEK analyseren Muziektermen die in het kunstanalyse schema opgenomen zijn, staan hierin toegelicht.
- ILO UvA kunst analyse model docenten PO Docenten in het primair onderwijs, kunnen dit model voor kunst analyseren, dat voor leerlingen in het voortgezet onderwijs ontwikkeld is, gebruiken om de eigen kunst analyse vaardigheden te ontwikkelen. De ILO UvA kunst analyse beoordelingsmatrix docenten PO beoordelingsmatrix kan gebruikt worden om de eigen vaardigheden te evalueren.
KUNST- EN CULTUURGESCHIEDENIS Een compact kunst en cultuurgeschiedenis overzicht, waarbij verschillende tijdperken op 1 a4 samengevat zijn. Voor docenten en studenten kunstzinnige oriëntatie.
VAKDIDACTIEK KUNSTZINNIGE ORIENTATIE Wilt u meer weten over vakdidactische achtergronden van kunstzinnige oriëntatie? Dan kunt u in dit overzicht met vakdidactische literatuur voor kunstzinnige oriëntatie in het primair onderwijs informatie vinden.